Contractul unui șofer de TIR român îngrozește sindicatele. Angajații români, păcăliți legal de angajatorii nemți

Loading...

După scandalul din industria cărnii, relațiile de muncă ale românilor din Germania s-au aflat sub lupa autorităților. Sindicatul Verdi a primit spre verificare un contract de muncă al unui șofer de camion român care lucrează la un furnizor de servicii VW. Potrivit Verdi, există numeroase încălcări ale legislației în  documentul de lucru.

Din cauza focarului de Coronavirs de laTönnies, se vorbește mult despre angajații români în Germania. Condițiile de muncă cărora est-europenii trebuie să le facă față sunt deosebit de criticate.

Business Insider a intrat în posesia unui  contract de muncă al unui român care lucrează pentru o companie germană de transport.  Potrivit bărbatului, care dorește să rămână anonim pentru propria protecție, el a semnat documentul de lucru fără a înțelege complet conținutul.

În primăvara anului 2016, Alenko R. (numele real a fost schimbat) a intrat pentru prima dată în incinta Combi Logistics WOB GmbH din Studium (Saxonia Inferioară). La acea vreme, conducerea i-a prezentat românului un contract de muncă pe durată determinată, care a fost apoi prelungit de la an la an. „Lucrătorul este angajat ca șofer”, spune contractul de cinci pagini. Secțiunea 3 reglementează remunerația: Salariul brut este de „400 de euro pentru fiecare săptămână calendaristică lucrată”. Dar mai departe apare o „capcană“: „De regulă, lucrați 3 săptămâni pe lună și sunteți plătit corespunzător.” Timpul de lucru pe săptămână este de 48 de ore.

Șoferi români, plătiți cu mai puțin decât salariul minim legal  

Business Insider a trimis contractul către uniunea de servicii Verdi spre revizuire. Potrivit furnizorului grupului federal de specialitate pentru expediere și logistică, Stefan Thyroke, această primă parte a contractului este ilegală, deoarece aici se remunerează doar munca prestată. „Ar fi ca și cum ai fi plătit doar de luni până vineri”, spune Thyroke.

Verdi arată în continuare că furnizorul de servicii logistice scade sub salariul minim legal. În 2016, aceasta era de 8,50 euro. Conform calculelor Verdi, Combi Logistics a plătit lui Alenko R. doar 8,33 euro pe oră. Calculul: salariul pe trei săptămâni, de 1.200 de euro, împărțit la timpul total de lucru, de 144 de ore. „Acest lucru este, de asemenea, ilegal și trebuie raportat către autoritatea de control, pentru nerespectarea salariului minim”, a spus Thyroke. Potrivit angajaților, flota Combi Logistics cuprinde peste 100 de camioane articulate

Verdi critică și alte puncte din contractul cu șoferul român. Contractul de muncă prevede că angajatul poate primi un bonus pentru munca de 24 de ore. Thyroke: „Acest lucru este, de asemenea, ilegal, deoarece operațiunile de 24 de ore nu sunt, în primul rând, legal permise. Sau, dacă funcționează în principal în timp de așteptare, atunci un contract colectiv trebuie să fie baza care reglementeaza remuneratia. Acest lucru nu este disponibil aici”

Containere insalubre de locuit pentru români: Angajații preferă să doarmă în camion

Compania nu a acordat angajatului român nici dreptul legal la concediu. Conform contractului, Alenko primește 15 zile lucrătoare de concediu pe an calendaristic. Pe de altă parte, Verdi declară că dreptul la concediu minim este de 20 de zile pentru fiecare angajat care lucrează cu normă întreagă: „Deoarece în acest caz lucrează întotdeauna 21 de zile, trebuie acordat și concediul legal complet”

Potrivit cercetărilor Business Insider, compania angajează aproape exclusiv șoferi români și polonezi. Conform informațiilor de la mai mulți angajați, aceștia au venit să lucreze printr-un intermediar. Muncitorii câștigă aproximativ 550 de euro pe săptămână, inclusiv bonusuri, deși lucrează în mod regulat în jur de 70 de ore. Cu toate acestea, aceasta include în mod evident timpii de așteptare, care sunt plătiți mai puțin în conformitate cu contractul de muncă.

De asemenea, românii își exprimă critica față de condițiile de viață din incinta companiei, care le pune la dispoziție  containere de locuit și de ședere. Mai mulți șoferi spun de acord că facilitățile sanitare sunt subdimensionate pentru numărul de șoferi. Ei pot rămâne peste noapte în astfel de containere de locuit, dar, potrivit angajaților, mulți preferă să doarmă în camioanele lor.

Cum se apară compania

Combi Logistics se apără și spune că „din motive de bună ordine, precizăm că companiile noastre sunt administrate corect în conformitate cu cerințele legale din Germania. Am fost verificați în mod adecvat de către diferite organisme de control fără reclamații, care sunt autorități specializate  pentru verificarea respectării reglementărilor privind salariul minim și a muncii legale, a auditurilor în curs de desfășurare a impozitului pe salariul extern și a auditurilor inițiate de clienți pentru a verifica respectarea reglementărilor privind salariul minim.

Vă rugăm să înțelegeți că, după consultarea responsabilului nostru extern cu protecția datelor, din motive legale privind protecția datelor, nu avem voie să dezvăluim și să discutăm contractele noastre individuale cu dvs. fără consimțământul părților contractante”, este răspunsul oferit de companie pentru Business Insider.

Combi Logistics nu a comentat aceste aspecte: „Putem afirma pentru compania noastră că toți angajații au contracte de muncă germane în conformitate cu legislația germană și că putem aștepta cu nerăbdare o listă lungă (voluntară) de solicitanți. Acest lucru trebuie înțeles mai ales pe fondul pe care conducătorii auto îl consideră într-o comparație europeană și se aplică numai acolo unde le place cel mai bine pachetul general.

Nu vrem să excludem posibilitatea de a exista angajați nemulțumiți care au plecat, cărora le place să fie valorificați într-o campanie inestetică. Faptul este, însă, că avem foarte puține fluctuații în rândul angajaților noștri și că majoritatea dintre ei sunt alături de noi de câțiva ani”.

Loading...

sursa:Stiridiaspora.ro