Dispozitivele antisomn pentru șoferii de TIR, obligatorii în România

Loading...

Starea de oboseală a șoferilor de autocamioane va determina, automat, oprirea autovehiculului. Ministrul Transporturilor a emis un ordin prin care instituie obligativiotatea instalării sistemelor de avertizare la somnolență și lipsa de atenție. Transportatorii susțin însă că măsura îi va băga în faliment

Accidentul cumplit din Ialomița provocat de un șofer de TIR a determinat Ministerul Transporturilor să ia măsuri drastice în acest domeniu. După ordinul care impunea un control riguros al tahografelor, ministrul Răzvan Cuc a mai emis unul care implică și costuri enorme pentru transportatorii români. Este vorba despre instituirea măsurii de montare a sistemelor de avertizare a somnolenței și lipsei de atenție, precum și de avertizare la trecerea involuntară peste liniile care separă benzile de circulație.

”La momentul actual, România înregistrează o valoare dublă a indicatorului de siguranță rutieră -număr de decese în accidente rutiere raportat la numărul de locuitori- în raport cu media Uniunii Europene. Din punct de vedere accidentologic, o situație deosebită, prin prisma consecințelor grave, o reprezintă accidentele care implică autovehicule grele pentru transport marfă și transport public de persoane.

Una dintre cauzele specifice o reprezintă accidentele care se datorează oboselii conducătorilor auto a unor astfel de autovehicule, conducători la care de regulă perioada de conducere zilnică este extinsă. Deși pentru evitarea unor astfel de situații au fost impuse prevederi privind legislația socială care obligă acești conducători să respecte anumite perioade de odihnă, unele evenimente tragice care au apărut în trafic au arătat că este nevoie de măsuri suplimentare”, se precizează în raportul de motivare a proiectului de ordin al ministrului Transporturilor.

Autocamioanele se opresc automat

Transportatorii susțin că sistemul este util, dar că nu a fost încă implementat în Uniunea Europeană și că obligativitatea achiziționării pentru TIR-uri în acest moment le va da o lovitură fatală operatorilor români.

”Sistemul de avertizare pentru somnolență funcționează pe baza unui algoritm presetat de către producătorul tehnologiei, care verifică cât de brusc este mișcat volanul și sesizează atunci când șoferul nu conduce coerent. Când au fost sesizate aceste lucruri te avertizează că va închide toate sistemele și ești nevoit să tragi pe dreapta. Atâta timp cât ai acest sistem nu apuci să adormi pentru că îți depistează imediat starea de somnolență și nu te mai lasă să conduci.

Sistemele acestea sunt foarte scumpe, câteva mii de euro pentru fiecare autocamion, în condițiile unor costuri operaționale extrem de ridicate și a unor tarife foarte mici. Piața de transport și așa se duce în cap, iar această măsură îi va falimenta pe operatorii români. Este clar că cineva se folosește de tragedia din Ialomița pentru a mai pune ceva în cârca transportatorilor.

Dar eu aș vrea de la domnul ministru ca, la plecare, să promoveze un act normativ prin care să desființeze sistemul de șpagă și să pună un sistem anticorupție la formarea profesională, la cea inițială și la cea continuă, mă refer la obținerea atestatelor și prelungirea valabilității acestora pentru conducătorii auto profesioniști.

Dacă vrea să montăm OZN-uri pe camioane fără să rezolve, printr-un sistem, ceea ce se întâmplă, ca act de corupție la nivelul formării profesionale, n-a rezolvat nimic. Înseamnă că are dânsul vreun interes să mai cumpere transportatorii nu știu ce bazaconii”, ne-a declarat Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport.

Loading...

sursa:national,ro